Король Великобританії,
Канади, Австралії та Південної Африки Георг VI, який страждав на заїкання,
визнав важливість мовної терапії для лікування заїкання ще на початку 20-го
століття. Всесвітній день людей з вадами мовлення почав проводитися щорічно 22
жовтня за ініціативою фахівців з дослідження патологій мови з Канади (Canadian
Association of Speech-Language Pathologists and Audiologists - CASLPA).
Заїкання - є значним
порушенням мови і характеризується частим повторенням або пролонгацією звуків,
складів, слів, частими зупинками або нерішучістю в промові, що розриває її
ритмічне протягом. За статистикою близько 3 млн. людей по всьому світу мають
подібні проблеми. Причини виникнення заїкання досі точно не встановлені.
Існує ряд способів
вилікувати заїкання, серед яких логопедичні, психологічні, психотерапевтичні,
логопсіхотерапевтічні, соціореабілітаціонні, медикаментозні, фізіотерапевтичні,
комплексні, однак жоден з цих способів, на жаль, не дає 100% гарантії повного
лікування.
Але не варто впадати у
відчай! Терпіння і труд в даному напрямку безсумнівно принесуть тільки
позитивні плоди.
ЗАЇКУВАТІСТЬ ЯК СТРАХ МОВЛЕННЯ
Заїкуватість — дуже
розповсюджене захворювання, від якого страждає біля одного відсотка населення.
Досить часто ця проблема у дітей появляється безпосередньо після переляку,
переживання болю або загрозливої ситуації. Але не всі перелякані діти починають
заїкатися.
Заїкуватість —
це функціональний розлад, який утруднює вільний плин мовленнєвого ритму.
Мовлення переривається затримками й повторенням окремих звуків, складів і слів.
Розлад членороздільності мови обумовлюється судорогами мовної мускулатури. Цей
мовленнєвий розлад зустрічається переважно в дитячому віці (частіше серед
хлопчиків). Найбільш поширена первинна заїкуватість — розлад, що виникає у віці
від двох до чотирьох років.
Фактори, що сприяють
розвитку заїкуватості:
• невропатична
спадковість батьків;
• «нервовість»
самої дитини;
• ураження
головного мозку (родові травми, ММД тощо);
• прискорений
розвиток мовлення (у віці З—4 років);
• недостатність
розвитку моторики;
• обмаль
позитивних емоційних контактів батьків із дитиною.
ЛОГОНЕВРОЗ
Нині заїкуватість
трактується як розлад мовлення з переважним порушенням його комунікативної
функції (Р. Левіна). Механізмом виникнення заїкуватості в маленьких дітей
найчастіше є патологічний умовний рефлекс як ознака невропатії або неврозу,
існує погляд на заїкуватість як на один із найскладніших неврозів, пов'язаних
із мовленнєвою функцією мови - логоневроз (М. Зеєман).
Структура логоневрозу
містить у собі взаємозв'язані компоненти: заїкуватість, страх мовлення, невротичне
тло (дратівлива слабкість, страхи, не пов'язані з мовою, тики, розлади сну
тощо) і характерологічні зміни, спричинені травматичними агентами — переживання
власної неповноцінності, розвиток ірраціональних думок, тривожність,
невпевненість у собі, нерішучість тощо.
Загострення
невротичних симптомів є ґрунтом для виникнення страху мовлення — заїкуватості.
У багатьох випадках у дітей до появи заїкуватості спостерігаються такі страхи,
як страх темряви, самотності, а також «страх жити», які вказують на поганий емоційний
контакт із матір'ю та іншими близькими людьми: або надмірний (гіперопіка), або
ослаблений, коли дитину рано «відривають» від матері й віддають у ясла або в
цілодобову групу, або коли дитина перебуває в лікарні без батьків.
Страх мовлення можна
розділити на чотири рівні:
1. Легкий ступінь
страху мовлення. Характеризується невпевненістю, фрустрацією, переживається
лише в певних ситуаціях спілкування, носить вибірковий характер, не усвідомлюється.
Страх легко мимовільно долається й не спричиняє порушення адаптації.
2.Середній ступінь
страху мовлення. Характеризується ситуативністю, іноді перед початком
спілкування з'являється побоювання говорити. Сам страх мовлення залишається вибірковим,
критичність щодо свого стану спостерігається в міру усвідомлення, епізодично,
в певних ситуаціях спілкування. Страх долається, може спостерігатися помірне порушення
адаптації.
3. «Невроз
очікування». Постійні побоювання, що передують вербальним комунікаціям,
спостерігається тенденція до тотальності страху в ситуації спілкування. Так чи
інакше присутні усвідомлення вади й критичне ставлення до себе. Страх
долається, хоч це вимагає суттєвої роботи над собою. Адаптація порушена, може
бути часткова дезадаптація, тобто порушення вже сформованих форм групового
спілкування.
4. Виражений ступінь
страху мовлення — «нав'язливий страх мовлення». Динаміка — нав'язливий страх
неспроможності до вербального комунікування до й після ситуацій спілкування; реактивні
особистісні утворення; тотальність і цілковите усвідомлення свого стану;
висока критичність і постійна боротьба з вадою. Страх неможливо або важко
перебороти. Відзначається повне порушення адаптації, що прогресує до
дезадаптації. Стійкий нав'язливий страх, погіршення перебігу, що підсилює
ступінь психічної травматизації аж до психогенного мутизму, особистісної
депривації й депресивних нашарувань (наприклад, переживання невдачі, відчуття
своєї неповноцінності тощо).
Специфічні особливості
становлення страху мовлення
• З
3—5 років страх мовлення виникає при надмірній фіксації інших на мовленнєвому
недоліку дитини. Тривожність інших людей, зокрема матерів, призводить до
закріплення страху мовлення в дитини.
• У
5—б років страх мовлення посилюється. З'являється переважно при контактах із
незнайомими людьми. Сприяє загостренню страху мовлення в дитини високий невротизм батьків
(гіпертрофована оцінка поведінки дитини) і фіксація на мовленнєвому дефекті з
боку однолітків.
• У
7—8 років фіксація страху мовлення залежить від особистості самої дитини, яка
вже навчається у школі й бере участь у формальних комунікативних структурах.
• У
9—11 років страх мовлення можна в деяких випадках уже вважати «неврозом очікування».
Сприятливим фактором є становлення самооцінки детей, початок їхньої участі в колективних
формах спілкування.
• У
12—15 років нав'язливий страх мовлення є особистісною реакцією. Поряд зі
зміцненням самооцінки підлітка, появою системи світогляду й розуміння своєї
ролі серед навколишніх, заїкуватість унеможливлює реалізацію значимих для
підлітка настановлень.
Динаміка становлення
особистості дитини з логоневрозом
Унаслідок розвитку
логоневрозу відбувається прискорене формування самооцінки, рівня
самосвідомості дітей порівняно зі здоровими однолітками. У цьому й полягає
«парадокс невідповідності». Невроз загострює, стимулює більш ранні особистісні
прояви дітей та одночасно своєю наявністю створює перешкоди для їхньої
реалізації. Виникає своєрідний механізм «блокування» у системі
«особистість—середовище — особистість».
Щоб допомогти дитині
звільнитися від заїкуватості, потрібно насамперед обстежитися в лікаря й
невропатолога. А дитячий психотерапевті логопед допоможуть дитині позбутися
цієї вади. Фахівці мають тісно співпрацювати з батьками.
ЩО МОЖУТЬ ЗРОБИТИ
БАТЬКИ?
1. Сприяйте розвитку
тонкої моторики в малюка. Нехай він більше ліпить (або просто викачує кульки
й ковбаски) з пластиліну, глини або тіста, малює (бажано гуашшю й пальцями),
нанизує на нитки ґудзики або великі намистини, нагвинчує гайки на винтики, складає дуже корисні
іграшки — пазли. Мовленнєвий центр і центр тонкої моторики знаходяться у мозку
дитини поруч один з одним. Тому, розвиваючи один, ви водночас розвиваєте й
інший.
2. Стимулюйте
звуконаслідування. Як говорить кицька? Як реве ведмідь? Як гуде літак? Як
дзижчить бджола?
3. Щодня в той
самий час читайте дитині короткі казки або історії.
4. Робіть
релаксаційні масажі.
5. Якнайбільше
емоційно контактуйте зі своєю дитиною. Розмовляйте, грайте в різноманітні
ігри.
6. Щодня мінімум
по дві години нехай дитина слухає музику: Моцарта (наприклад, «Чарівна флейта»),
Чайковського, Пахмутової, Таривердієва, Дебюссі («Світло місяця») тощо.
7. Відведіть дитину на
заняття евритмією. Чим може допомогти фахівець?
Дитячий психолог
з'ясовує причини заїкуватості, розробляє корекційну або терапевтичну
програму: комплекс ігор та інших заходів, що сприяють подоланню вади й
стимуляції загального розумового й емоційного розвитку дитини. Періодично
зустрічається з батьками й дає їм рекомендації.
Логопед, у свою чергу,
проводить із дитиною заняття з корекції та правильної постановки звуковимови,
якщо це необхідно.
Немає коментарів:
Дописати коментар